We zijn er allemaal mee opgegroeid: Barbies. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 92 procent van 3-12 jarige meisjes een of meerdere Barbies heeft. Is Barbie ooit een afspiegeling geweest van de gemiddeld vrouw? Nee, wel heeft de bestverkochte pop deels meegeholpen aan een verwrongen zelfbeeld van miljoenen vrouwen. Mattel vond dat moeders en de te dunne modellen daar een veel groter aandeel in hadden. Verschillende studies laten zien, dat Barbie wel van invloed is geweest op de lichaamsbeleving van jonge kinderen. Blijft een feit, dat Barbie maten heeft, die een ‘echte’ vrouw niet kan hebben. Er is al jarenlang kritiek op dit onhaalbare ideaal.
Maar goed nieuws! Mattel komt nu (na 57 jaar) met drie verschillende Barbies op de markt: lang, klein en curvy. De Barbies met verschillende lichaamstypes en huidskleuren zijn een geweldige stap. De meisjes van nu groeien daardoor op met een reëler lichaamsbeeld. Het sluit aan bij de snel veranderende schoonheidsidealen. Kijk maar naar Kim Kardashian of Beyonce. Of feministe Lena Dunham. Er komen nu ook al tegengeluiden: de curvy Barbie is niet curvy genoeg. Maar het is een begin…
Op www.barbie.com zullen de poppen vanaf vandaag te koop zijn. Later dit jaar ook in de speelgoedwinkels.
Bron: time.com & Mattel