“Een unieke shopcombinatie met een fijn aanbod voor de hippe vrouw en man”
“Mijn liefde voor mooie kleding is groot.” Eigenaresse Nathalie de Lange van Tutola en Kerels Mannenmode in het Overijsselse Vollenhove omschrijft de collecties in haar winkel als: vrouwelijk, stoer, hip en casual. “Vanaf komend seizoen heb ik een combinatie van alleen nog maar size-inclusive labels: vanaf maat 36 tot en met 56. Zoals Yest en Yesta, Nor en Nor+, G-Maxx, Excellent, B-Kopenhagen, Studio en Zoey. Ruim 1,5 jaar geleden heb ik in hetzelfde pand Kerels Mannenmode geopend met herenmerken als Cars, Petrol, Gabbiano, Twinlife en Tom Tailor. Een unieke shopcombinatie met een fijn en ruim aanbod voor de hippe vrouw en man.”
Nathalie is enorm actief op social media met filmpjes en de nieuwste collecties die ze laat zien, om zo in contact te blijven met haar klanten die overal vandaan komen en vaak uren in de auto zitten. “Voor de mooie collecties, maar ook omdat het bij ons gezellig is. Een warm nest, waar we eerlijk adviseren en dat is zakelijk misschien niet altijd handig. Ik laat tien keer liever een klant met niets de deur uitgaan, dan dat ik het gevoel heb dat ik geen eerlijk advies heb gegeven. Ik geloof niet in praatjes, dat past niet bij ons. Ik ben ook kleur- en stylingadviseur. Bij ons kun je met een groepje een TuT avond reserveren. Met een kleuranalyse worden de best passende kleuren gekozen: zijn dat heldere koele tinten of komt jouw type het beste uit in warme kleuren? Je zult versteld staan wat kleur voor jou kan betekenen. Maar ook hoe je met stijladvies je vormen het mooist kunt accentueren of camoufleren. Met kleine tips en trucs komt je unieke ‘ik’ het beste tot zijn recht.”
Verhuizing Tutola
Ze staat aan de vooravond van een grote verhuizing met Tutola. Een gelijkvloers pand (400m2) die op dit moment verbouwd wordt. De opening is vrijdag 13 maart. “Vanaf mijn 15e heb ik 22 jaar fulltime als kapster te gewerkt waarvan elf jaar met een eigen salon. Als gevolg van constante pijn door versleten schouders en polsen heb ik moeten stoppen. Ik ben altijd voller geweest en er was weinig wat ik mooi vond.” Midden in de crisis opent Nathalie vol vertrouwen op 1 september 2011 Tutola. In een pand met meerdere ondernemers. “Mijn ‘verhaal’ begon op 100m2 en na 2,5 jaar huurde ik de hele winkel.”
Ook mannenlabels
Nathalie: “Ik kreeg steeds vaker de vraag naar mannenkleding. Ik dacht: ik ga het proberen en maakte een klein deel van de winkel vrij voor de collecties. In 2017 opende ik Kerels Mannenmode. Inmiddels is de helft dameskleding en de andere helft heren. Ik ben uniek met deze combinatie. Ik voer herenlabels als Cars, Petrol, Gabbiano en Tom Tailor. We gaan van xs tot vier keer xl. Mijn manne- lijke klanten nemen bijna altijd hun vrouw mee en kopen veel in een keer. Ze shoppen anders, komen een of twee keer per seizoen. Met de komst van hun vrouwen, werd me ook vaker gevraagd waarom ik geen kleinere maten verkoop. Dit in combinatie met de ontwikkelingen in de plus size markt, maakt dat ik ervoor heb gekozen alleen nog labels te verkopen die maat 36 t/m 56 aanbieden. Ik wil dat vrouwen ongeacht hun maat fijn bij ons kunnen shoppen. Dames, heren, plus en reguliere maten: we hebben alles.”
Seven+
“Inmiddels is plussize geen niche- markt meer. Er is meer keuze dan ooit, ook voor de grotere maten en dit wordt niet alleen meer verkocht bij de gespecialiseerde stenen winkels. Daar ligt dus voor ons als ondernemers een uitdaging. Met zes andere winkels heb ik sinds kort onze krachten gebundeld in Seven +. Met Groots, FFLO, Cis- ka’s, Modezza, Endless en MIXXL volg ik bijvoorbeeld retailtrainingen en stadssafari’s. Deels hebben we een overlappend merkenpakket maar onze winkels zijn niet bij elkaar in de buurt. Ik kwam op het idee, omdat ik vind dat we te klein denken. Ik ervaar nu ik mannenlabels en kleinere maten verkoop, dat er veel meer mogelijk is als je samenwerkt, want ik geloof dat samenwerken het nieuwe concurreren is. We versterken en leren van elkaar, delen bijvoorbeeld samen content en zetten een week een merk in de picture. Door het gebruiken van elkaars kwaliteiten, word je samen sterker zonder in elkaars vaarwater te zitten.”
WFC BIG BRANDS
“Met onze Tutola crew Lia Oosterbaan, Edith Brockhoff, Yvonne Jansen en Marianne Zomerman bezoeken we twee keer per jaar de WFC Big Brands beurs en de Modefabriek in Amsterdam. Je bent daar om de trends te signaleren en de nieuwe collecties te spotten. Daarnaast is het ontzettend gezellig om met mijn fantastische team op stap te zijn. Overleggen en ervaringen uitwisselen met agenten en ontwerpers van de verschillende merken. Voor ons zijn dit inspirerende dagen. Tegelijkertijd bepaal ik de thema’s in de winkel en wat we in willen kopen.”
Favoriete outfits? “Casual: netjes maar niet over de top. Ik ben van jongs af aan gek op zwart en dat heeft niets te maken met plussize zijn of niet. Ik denk een combi van Zoey en Nor. Dit zijn twee merken die je heel mooi met elkaar kunt combineren.”
Fashiontrends 2020? “Eigenlijk kan en mag alles. Wij vinden het belangrijk dat je je vooral ‘eigen’ moet voelen in een item. Voor ons is het allerbelangrijkste dat iedere vrouw blij de winkel uitgaat. Of ze nu een trendsetter of volger is. Of juist duidelijk haar eigen stijl kiest. Wij kopen gedurfd in, maar maken helaas heel vaak mee dat de items die wij graag in onze winkel zien niet voldoende ingekocht worden door de collega-ondernemers. We hadden bijvoorbeeld een bloedmooie jeans jumpsuit ingekocht, maar helaas…te weinig andere winkels zagen heil in dit trendy item dus gaat hij niet in productie. Wij zeggen: wij verkopen geen trends maar wij verkopen zelfvertrouwen in maat 36-56.”
Waar ligt de uitdaging voor de plus size winkels? “Het zijn roerige tijden. De consument is momenteel niet te peilen en er wordt veel creativiteit gevraagd van de ondernemers.” Lachend: “Soms heb je het idee dat je naast je winkel er ook nog een soort evenementenbureau bij runt om de consument maar te triggeren om naar je toe te komen. Dus tja, waar ligt de uitdaging…ik denk in alles maar vooral in jezelf onderscheiden.”