Social media: je privéaccount is niet privé
Je kent vast de Yolanthetweet nog, waarin ze meldt dat ze op Ibiza is aangekomen. Het bijgevoegde kiekje maakte duidelijk dat de bevolking daar geen woord Spaans zou verstaan. Of de like-actie voor Giro 555 van Trijntje, die uit de hand liep. Van zo’n uitglijder herstellen zij wel. De schade is namelijk niet direct gerelateerd aan hun werk.
Social media is een prachtige manier om je hele hebben en houwen de wereld in de slingeren. Het kan je maken, maar ook breken. Een bericht is vaak genoeg. Iedereen kan het namelijk lezen en zien en jij bepaalt slechts gedeeltelijk wie.
Je baas, je collega’s, je klanten, samenwerkende partners en andere relaties van je bedrijf of werkgever lezen mee. Zo ook je toekomstige werkgever of potentiële klant. En je uitkeringsinstantie, de belastingdienst en andere overheidsinstanties, waarvan jij (financieel) afhankelijk bent.
Met een paar handige tips bespaar jij jezelf een hoop kopzorgen.
Wat doe je wel?
- Deel je normale privédingen, zoals het resultaat van een dagje tuinieren, klussen, kinderuitspraken en dergelijke. Deel je gewone dagjes-uit en vakantiekiekjes… nadat je terug bent.
- Deel je normale hobby, je genuanceerde mening, leuke anekdotes, inspirerende dingen en af en toe je kopzorgen.
- Ben jij ambitieus en/of kijk je uit naar een andere baan? Of werkloos en werkzoekend? Zorg dan voor een professionele uitstraling. Dat begint bij een volledig ingevuld LinkedInprofiel, inclusief een goede profielfoto. Zorg daarnaast voor een vlekkeloze reputatie op je privéaccounts. Daarover straks meer.
- Ben jij carrièregericht en/of werkzoekend? Zorg dan dat je op de juiste manier opvalt. Bloggen over je vak helpt. Een blog is een kort artikel van 300 – 700 woorden, waarin je laat zien wat je in huis hebt. Vertel inhoudelijk over je vak. Bijvoorbeeld via een praktijkvoorbeeld wat je gedaan hebt, geef tips en vertel over (nieuwe) ontwikkelingen. Laat je werkgever en namen van klanten e.d. daarbij echter buiten beschouwing. Vraag eventueel toestemming. Op LinkedIn deel je je blog via je eigen account. LinkedIn is namelijk een werk gerelateerd kanaal. Bij andere kanalen adviseer ik je een professioneel account aan te maken voor je blog. Daar kun je andermans blog delen en reageren op discussies en gesprekken zonder dat werk en privé door elkaar lopen.
Wat kun je beter laten?
In het kort: houd het zuiver. En dat doe je zo…
- Foto’s van de wekelijkse bierfeesten en onthullende, compromitterende kiekjes, laat ze achterwege, ook al steek je nog zo graag de draak met jezelf.
- Social media lijkt uitermate geschikt als afvoerputje en bliksemafleider. Openlijk online ruziën, ongenuanceerde uitspraken en een uitgesproken mening over een maatschappelijk gevoelig onderwerp kunnen je carrière echter schaden. Datzelfde geldt voor de uitgebreide dagelijkse verslaggeving van je problemen.
- Wees heel voorzichtig met het uiten van je mening over je werk en werkgever.
- Voorkomen is beter dan genezen: je hebt je ziek gemeld, maar meldt op Twitter dat je lekker in de tuin hebt gewerkt en plaatst daar een foto bij van jezelf, zittend in het zonnetje in je kluskleding en een biertje in de hand. Of je hebt een uitkering en de uitkeringsinstantie leest via Facebook dat je lekker een weekje weg bent met je gezin, terwijl je dat daar niet gemeld hebt. Oeps! Met griep thuis zijn en urenlang twitteren gaan in de ogen van je werkgever evenmin samen. Big Boss is watching you!
- Ben jij op zoek naar ander werk? Laat het je werkgever weten of wees er discreet over op je social media kanalen.
- Privéberichten sturen in de tijd van de baas is not done!
- Inbrekers zijn gek op wij-zijn-even-weg berichten. Laat op een andere manier weten dat je even niet online bent, zonder te melden hoe lang en waarom. Vertel als je terug bent over je avonturen.
Wil je wat meer weten, heb je nog een tip of wil jij je mening kwijt over iets dat ik hierboven heb aangekaart? Laat het me dan weten.
Esther van Vondel van tekst- en marketingbureau Van Vondel txt schrijft verkopende teksten voor je website, flyer of brochure, blog en/of nieuwsbrief of een acquisitiebrief. Via haar informatieve E-books, masterclasses of 1-op-1 schrijfcoaching, leer je hoe je zelf je teksten optimaliseert. Esther schrijft in haar vrije tijd een kinderboek, Loesje-achtige teksten en korte verhalen.