“Een goed uitgedachte collectie verkoopt zoveel beter”
“Bied een mooie collectie aan, voorzie je klant van goed advies en doe dat met aandacht.” Karin van Karin Taekema Agenturen vertegenwoordigt de labels Yesta, La Stampa en Sybel (maat 42-60). “Het is steeds belangrijker geworden, dat het ‘hele plaatje’ in de winkel klopt. Shoppen is vooral leuk! In de stenen winkels kun je juist de beleving, persoonlijke ervaring van producten en de sfeer weergeven.
Advies
“Pakweg 20 procent van de vrouwen weet heel goed wat hen staat en wat ze willen dragen. De anderen vinden het fijn om geadviseerd te worden en daar ligt de taak van de retailer. Met de winkelier brainstorm ik regelmatig over de band met de klant. Dat gaat verder dan een mooie etalage.”
Persoonlijke benadering
“Special sizes vrouwen zijn soms wat onzekerder en juist daarom is die persoonlijke benadering in de winkel zo van belang. Hier ligt ook een adviestaak voor de agent en voor de groothandel. In combinatie met een goed uitgedachte en compleet kloppende collectie, is de verkoop zoveel beter en makkelijker. Ik zie absoluut groei in de markt. Voorheen was het een nichemarkt, nu groeit het aantal winkeliers dat hun maatrange vergroot en ook webshops als Wehkamp en Bagoes zien de vraag enorm toenemen. Ik zie wel dat de reguliere en special size collecties meer naar elkaar toe groeien. Er is een enorme slag gemaakt in de special size ten opzichte van 15 jaar geleden, trends kunnen nog wel sneller worden vertaald.”
Relaxte inkoop
“Ik kijk altijd uit naar in de WFC Big Brands beurs. Het zijn hectische dagen, maar zo leuk om te doen. De nieuwe collecties laten zien en het contact met de klanten. We hebben al jaren onze vaste plek op de hoek in hal 2. Ik heb een gedeelde stand met Buur Fashion, voor hen vertegenwoordig ik Yesta. In het verleden was dit X-Two. De Yesta vrouw is 40-plus, casual, trendvolgend en vindt uiterlijk en kleding belangrijk. La Stampa is wat spannender en speelser, meer out of the box: dit is een vrouw die in balans is en dit uitdraagt. Ik heb een stylingachtergrond en adviseer ook bij de collecties, zo spelen we goed in op wat de markt vraagt. Daarnaast vertegenwoordig ik het leuke voorraadlabel Sybel. Mijn klanten bezoeken me in de Buur Fashion showroom in Fashion Dôme of mijn showroom aan huis in het Friese Gauw. Daar kun je ook op zondag terecht en is er alle tijd voor een relaxte inkoop. Ik heb een groep fijne klanten en het raakt me als ik zie, dat onze doelgroep oprecht blij is met een mooie collectie. Kleding heeft zoveel invloed op onze mood. Het laat zien wie je bent.”