Terwijl de rekken alweer gevuld worden met de nieuwste najaarscollecties, bezoeken de plus size winkeliers aanstaande zondag en maandag de WFC Big Brands beurs in het World Fashion Centre in Amsterdam. Tal van merken presenteren hun voorjaar- zomercollecties. Een beurs die bezocht wordt door ondernemers, stylisten, inkopers en bloggers. Natuurlijk gaan wij ook kijken welke trends en kleuren het voorjaar van 2018 gaan bepalen.
(beeld: Adia)
Samenstelling collectie
Fatima Köçer van Groots! en Monique de Bruijn van Siervol & F.F.L.O zijn trouwe bezoekers. Fatima: “Het is belangrijk omdat ik een totaalplaatje krijg van bijna alle merken, ik beslis hoe ik de (kleur)thema’s indeel en de budgetten verdeel.” Monique: “Naast het grote belang voor je winkel, is het ook een fijn moment om te sparren en ervaringen te delen met collega-winkeliers.” Het bezoeken van de beurs is voor beiden een belangrijk onderdeel voor het samenstellen van een goede voorjaar-zomer collectie 2018.
Passie
Naast de WFC Big Brands beurs, gaat Fatima ook vaak naar de beurs in Berlijn. “Als ondernemer weet ik wat er in fashion speelt en maak ik een goede vertaalslag voor mijn winkel en klanten. Tien jaar geleden ben ik met Groots! gestart uit een passie voor kleding en sieraden. Met als gouden achtervang mijn moeder Sjaan en mijn vier collega’s. Mijn klantenkring reikt verder dan Rijswijk. Er is inmiddels zoveel keuze, dat ik makkelijk nog wel twee winkels kan vullen. In de rekken hangt onder meer Yoek, Mat Fashion, Yesta, Zhenzi, Zizzi, Open End en Prima Donna. Soms heb ik al brochures met de nieuwe collectie gezien, maar vaak word ik ook verrast op de beurs. De collectie van Anna Scholz voor Sheego bijvoorbeeld is alleen tijdens dat weekend te zien.”
Zichtbaar zijn
Monique: “Iedere dag sta ik met een big smile in de winkel. Ik heb een prachtige collectie bij F.F.L.O. met merken als Zizzi, Junarose, Zhenzi, Yoek, Plus Basics, Adia en Studio. Trends mogen nog wel wat sneller opgepakt worden in onze branche. Daarnaast verkoop ik bij Siervol plus size sieraden. Dat online retail blijft groeien, zie ik niet als een bedreiging. Het versterkt elkaar. Als een merk een webshop begint, kan dat voor mij ook een voordeel zijn. Er blijft altijd een grote groep klanten die kleding wil passen en komt voor persoonlijk advies. Het is wel belangrijk om goed zichtbaar te zijn op Facebook en Instagram. Social media is voor mij net zoiets als tandenpoetsen, het hoort erbij en ik deel met plezier nieuwe collecties en combinaties. Klanten komen uit het hele land naar Goirle. Ik verheug me op de beurs en de nieuwe collecties. We moeten deze beurs koesteren, het is de enige in Nederland en de grootste gespecialiseerde beurs van Europa.”
Modeshows
Eventmanager Mike Cats van het WFC Amsterdam is bezig met de laatste voorbereidingen voor de tweede editie van de WFC Big Brands beurs: “In samenwerking met mediapartner en pr-bureau/online magazine Sweet about Me hebben we deze beurs nog meer onder de aandacht gebracht. De stands staan er al en de beurscatalogus is klaar. Ik ben heel tevreden met het aantal exposanten en labels die er staan. Dagelijks zijn er zes flitsende modeshows met een catwalk langs de stands.”